Jak se zbavit negativního myšlení?

Aktualizace: kvě 3

Znáte to? Něco se vám honí hlavou a vy nejste schopni vystoupit z koloběhu negativních myšlenek? Víte, že vám nepomáhá stále dokola probírat stejné věci, ale nemůžete si pomoct, prostě je to silnější než vy. Já to znám. Pomáhá nádech výdech (a esenciální oleje, ale o tom až později).


Co se vlastně děje v naší hlavě, když začneme koloběh negativních myšlenek a (následně) pocitů? Dá se s tím vůbec něco dělat? Ano dá, ale je to práce.



Představte si, že Vaše mysl je jako rádio, na kterém můžete naladit několik stanic. Klasika, country, zprávy. Když naladíte zprávy, víte, že vás zprávy spíše rozhodí, rozčílí. Rozum Vám ale říká, že zprávy se mají poslouchat, a tak posloucháte a doufáte, že budou hlásit také hezké zprávy, které Vás potěší (nebudou). Přesně tak funguje i naše mysl. Pokud dokola přemýšlíte o jedné věci, která Vás rozčiluje, klidu nenaleznete, žádné další informace Vám nepomohou. Musíte přeladit stanici. Alespoň na chvilku.

Zní to jednoduše, ale osobně si myslím, že je to jedna z nejtěžších věcí vůbec. Ne nadarmo tomu někdo říká osvícení :-)


Prvním krokem je uvědomit si, že se Vaše mysl zrovna nachází na špatné stanici, která Vám nedělá dobře. A není to tak lehké, jak to zní. Chce to cvik a trpělivost. Budete se divit, jak často se naše mysl nechá zlákat jednou negativní myšlenkou. A než si to uvědomíte, už cítíte vztek, smutek, úzkost. To vše na základě myšlenky, představy, o které Vaše stanice tvrdí, že je realitou! Už to, že si začnete pojmenovávat stanice na Vašem rádiu, je důležitý a nepostradatelný krok.


Druhým krokem je přeladění stanice. A to je teprve práce! Často se nám vůbec nechce přeladit, jednoduše je mnohem lehčí být ublížený, naštvaný, pohoršený, než se nadechnout, vydechnout a zhodnotit situaci z jiného pohledu (a co když zjistíme, že jsme se chovali jako blázni?). Důležité je také přijmout tu negativní stanici a nesnažit se rychle přeskočit rovnou na pozitivní notu, aniž bychom si uvědomili, zpracovali všechno negativní. Každá stanice je na něco dobrá, každou stanici někdy potřebujeme. Spíše než rušení stanic se učíme volit si své stanice sami. Jak na to?



Lze doporučit jednoduché meditace (na internetu jich je opravdu mnoho). Já bych doporučila vipassanu či meditaci všímavosti, kdy ve zkratce sedíte, vnímáte svůj dech a pozorujete své myšlenky. Kdykoliv si uvědomíte, že jste se myšlenkou nechali zatáhnout např. do obchodu nebo do fiktivní hádky se sousedkou, pouze se nadechnete, vydechnete a pozornost převedete zpět k dechu. Nic si nevyčítáte a odbočkou se nezabýváte. Meditace neznamená, že dojdete do stavu, kdy nemáte žádné myšlenky! To je celkem rozšířená mylná představa o meditaci. Myšlenky máme, dokud bude mozek fungovat. Meditací si cvičíte schopnost pozorování myšlenek a laicky řečeno nenaskakování si na ně.

Na mě byly ze začátku meditace moc náročné. Nebyla jsem schopna se přinutit meditovat, i když jsem věděla, že by mi krátká meditace pomohla. A proto jsem se na sebe zlobila. A další toxické kolečko bylo na svět. V té době jsem objevila sílu esenciálních olejů.

Esenciální olej dokáže svou vůní přetnout sled toxických myšlenek, působí přímo na „plazí mozek“ – amygdalu, tu část mozku, která je zodpovědná za emoce a která uvolňuje traumata v těle. Této části mozku nic „nerozmluvíte“, logické argumenty na ní neplatí. Amygdala reaguje pouze skrze čich, na žádný jiný smyl ne. Esenciální olej svou vůní přenese Vaší mysl na vteřinu do přítomnosti a vy vnímáte pouze tady a teď všemi smysly. Vystoupíte tak z momentální situace, nadechnete se, vydechnete, vytvoříte si odstup a tak i prostor k dalším reakcím.


S esenciálními oleji je možné si vytvořit rituály, které se postupně mohou stát součástí Vašeho života. To vše jsou malé kroky v práci s Vaší myslí. Například jednoduchý ochranný rituál je účinný nejen na posilování imunity, ale i jako způsob jak do svého každodenního života zařadit jednoduché meditační cvičení (čili ladění radia).

Za sebe bych doporučila:

- Divoký pomeranč – uklidňuje, pracuje krásně s úzkostí, pozvedá náladu

- Frankinscence – kadidlo - posvátný olej vyššího já

- Citrón – olej koncentrace, velmi povzbudivý olej

- Balance – směs na uzemnění, harmonizaci

- Rozmarýn– olej poznání a proměny


Oleje si můžete dát do difuzéru na provonění prostoru či kápnout kapku do dlaní, rozetřít a vnímat vůni. Kadidlo je dobré si kapku rozetřít na třetí oko (prostor mezi očima).


A přeji hezké ladění!


Anna

27 zobrazení